Jeśli masz firmową stronę internetową, przedstawiasz na niej swoje usługi lub produkty i chcesz, by klienci chętnie ją odwiedzali, nie możesz zapomnieć o UX. Nie jest to wyłącznie aktualnie modny trend w projektowaniu witryn. Dobry UX to czynnik, który ma wiele do powiedzenia w kwestii skuteczności i konkurencyjności strony internetowej.
Czym jest UX?
UX będący skrótem od angielskiego terminu „User Experience” oznacza „doświadczenie użytkownika”, czyli emocje i wrażenia, jakich doświadcza osoba podczas korzystania z danego produktu cyfrowego. Strona internetowa zaprojektowana z troską o dobry UX zapewnia korzyści zarówno użytkownikom, jak i biznesowi. W końcu bez zadowolenia potencjalnego klienta trudno o zyskownie prowadzoną firmę.
Na User Experience składa się wiele elementów witryn, takich jak choćby interfejs graficzny, łatwość nawigacji, jasność treści, szybkość ładowania i intuicyjność obsługi. Ważne są też ogólne wrażenia z korzystania ze strony. Dbałość o UX wymaga wiedzy z różnych dziedzin, między innymi z psychologii, designu i analizy biznesowej. Jego główny cel to koncentracja na potrzebach, oczekiwaniach i zachowaniach użytkowników. Dzięki dobremu UX strona internetowa staje się nie tylko funkcjonalna, lecz także przyjemna w użyciu. Jeżeli potrzebujesz witryny wykreowanej z dbałością o doświadczenia użytkowników, możesz skontaktować się z projektującą strony internetowe w Lublinie agencją IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.
Dlaczego dbałość o UX odgrywa ważną rolę przy tworzeniu stron internetowych?
Dobrze zaprojektowana strona internetowa to taka, na której uwzględniono doświadczenie użytkownika – jego zachowania i potrzeby. Bez wzięcia ich pod uwagę trudno o stworzenie witryny przynoszącej korzyści biznesowe. Serwis zaprojektowany z troską o dobre doświadczenia użytkowników jest stroną, która:
1. Buduje zaufanie i zwiększa zadowolenie użytkowników
Zrozumienie potrzeb użytkowników i ich zaspokojenie sprzyja budowaniu wiarygodności marki. Osoba, dla której korzystanie ze strony internetowej jest satysfakcjonujące, wykazuje większą gotowość do powtórnego skorzystania z proponowanych w witrynie usług bądź produktów. Pozytywne doświadczenia budują lojalność klientów, czynią ich bardziej skłonnymi do powrotów na stronę internetową i korzystania z usług lub produktów.
2. Zwiększa efektywność działań użytkownika
Strona uwzględniająca UX minimalizuje też błędy użytkownika. Potencjalny klient może efektywniej z niej korzystać. Minimalizacja frustracji związanej z trudnościami w nawigacji czy wykorzystywaniu funkcji witryny skutkuje zadowoleniem użytkownika i większą skutecznością jego działań.
3. Podnosi wskaźniki konwersji
Intuicyjny, przyjazny dla użytkownika interfejs może zwiększyć wskaźniki konwersji, sprzedaż i dochody firmy.
4. Zwiększa konkurencyjność
Na rynku panuje zaciekła konkurencja. Dzięki dobremu UX swojej strony internetowej firma może zyskać przewagę konkurencyjną nad podmiotami zaniedbującymi jakość doświadczeń użytkowników w witrynie.
5. Kreuje pozytywny wizerunek marki
Satysfakcjonujące doświadczenia użytkownika na stronie internetowej budują pozytywny wizerunek marki. W przypadku pozytywnych interakcji z witryną dana osoba chętniej poleci innym daną markę.
Tworzenie stron internetowych zapewniających dobry UX – na czym polega?
Projektowanie witryn, które gwarantują użytkownikowi dobre doświadczenia, opiera się na szeregu kwestii. Poniżej kilka ważnych elementów tworzenia stron internetowych kreujących intuicyjne i satysfakcjonujące środowisko dla odwiedzających.
Badania użytkowników
Przed rozpoczęciem projektowania strony internetowej warto przeprowadzić badania użytkowników, aby zrozumieć ich potrzeby, oczekiwania i nawyki. Informacje te pomogą w dostosowaniu serwisu do rzeczywistych potrzeb grupy docelowej.
Responsywność
Projektowanie responsywne sprawia, że strona dostosowuje się do różnych rozmiarów ekranów. Ma to fundamentalne znaczenie dla użytkowników korzystających z różnych urządzeń, takich jak smartfony, tablety i komputery.
Intuicyjna nawigacja
Zapewnienie łatwej i intuicyjnej nawigacji na stronie, umożliwiającej szybkie znalezienie informacji, a także spójnego menu oraz przejrzystej struktury witryny to kolejne kwestie, bez których nie ma dobrego User Experience.
Szybkość ładowania strony
Optymalizacja stron pod kątem szybkości ładowania jest kolejną istotną kwestią, ponieważ użytkownicy często oczekują natychmiastowego dostępu do treści. Szybkość wyświetlania wpływa również na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania.
Dostępność
Projektując stronę internetową, trzeba zadbać także o jej dostępność dla różnych grup użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami. Dostępność dotyczy między innymi troski o zrozumiałe etykiety formularzy, odpowiednie kontrasty kolorów czy opisy grafik dla odbiorców korzystających z czytników ekranowych.
Testy użytkownika
W ocenie skuteczności projektu strony internetowej pomagają regularne testy użytkowników. Ułatwiają one identyfikację potencjalnych problemów i dostosowanie strony internetowej do rzeczywistych zachowań i oczekiwań odbiorców.
Projektowanie stron internetowych z dobrym UX to proces dynamiczny, wymagający uwzględnienia wielu zazwyczaj nierozpoznanych od razu kwestii, również tych pojawiających się dopiero w fazie testów. Ważne jest stałe dostosowywanie projektu do zmieniających się potrzeb użytkowników oraz oczekiwań biznesowych. Wysiłki te jednak prędzej czy później przyniosą korzyści zarówno potencjalnym klientom, jak i firmie.
Materiał zewnętrzny